محل تبلیغات شما

تهران- ایرنا- نشاط و شادابی حلقه مفقوده در مدارس كشور است و علت آن را در برخی قوانین و رفتار مسوولان امر باید جستجو كرد كه سبب ایجاد استرس،‌ ناامیدی و ددگی در میان دانش آموزان می شود و آنها را منزوی و گوشه گیر می كند كه برای بازگشت به روزهای شاد باید حاكمیت برخی رفتارها و قوانین در مدارس پایان یابد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا،‌ شاد زیستن برای دانش آموزان به همان اندازه مهم است كه تغدیه خوب، محبت كردن و حفاظت از آنها اهمیت دارد زیرا سلامت روحی، روانی، فیزیكی و جسمانی دانش آموزان را تامین می‌ كند. یكی از وظایف مهم تربیتی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی مدارس، تشویق دانش آموزان به مشاركت و تعاون در همه امور است كه مسوولان مدرسه می توانند با تدوین برنامه ریزی آموزشی مناسب به جلب مشاركت آنان در امور مختلف مدرسه اقدام كنند و این موضوع می تواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و كسالت كمك كند و خود یكی از موارد شاد و با نشاط زیستن به شمار می رود. بنابراین والدین و مربیان و همه دست اندركاران آموزش و پرورش باید با همكاری و تعامل، تلاش خود را بكار گیرند تا مراكز آموزشی را به محیط هایی با نشاط و جذاب برای دانش آموزان تبدیل كنند تا پیشرفت تحصیلی آنها ارتقاء یابد. برای دستیابی به تحقق آرمان های مربوط به شاداب سازی مدارس جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، باید تحولات جدی در نگرش مدیران و مسوولان نظام آموزش و پرورش صورت گیرد و برنامه ریزی های آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی پیش رود.

دنیای صنعتی امروز و پیچیده شدن روابط، میزان ناكامی ها و فشارهای روانی در افراد جامعه روند رو به رشدی پیدا كرده است. افراد دیگر به ی نیازهای اولیه راضی نیستند و نیازهای جدیدی بر گستره نیازهای قبلی پا بر عرصه وجود گذاشته كه در این میان دانش آموزان از این قاعده مستثنی نبوده و نسبت به نسل های قبل تكالیف پیچیده تری بر عهده داشته و مم به رعایت برنامه ریزی های نوین آموزشی هستند كه همین مسایل سبب شده تا نشاط و شادی آنها در مدارس كمرنگ شود.

در همین زمینه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه متاسفانه امروز مدارس ما از شادابی و نشاط فاصله گرفته‌اند و این فاصله در حال افزایش است، گفت: سرزندگی و شادی در مدرسه كمرنگ شده است. با تجزیه و تحلیل برنامه‌های مدارس می‌توانیم آینده را پیش بینی كنیم. در حوزه آموزش عمومی مدرسه باید كانون اصلی آموزش و پرورش درنظر گرفته شود. نقش مدرسه در فرایندهای یادگیری و یادهی كمرنگ شود. از زمانی كه مدرسه یك كانون فرعی شد و در كنار آن نهادهای موازی شكل گرفت، با كاهش بهره وری منابع و ایجاد فاصله بین اهداف روبرو شدیم. باید تمام امكانات در مدرسه جمع شود و از برنامه‌های مدارس پشتیبانی شود. متاسفانه امروز مدارس ما از شادابی و نشاط فاصله گرفته‌اند و این فاصله در حال افزایش است. بحث تربیت بدنی و ورزش نشاط آور است اما امكانات در این زمینه كم است.»

همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش كه مسوولان آموزش و پرورش باید به آن عمل كنند، درباره نشاط و شادابی دانش‌آموزان 2بار با این مضمون كه دانش‌آموزان با ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی، به نیازهای جسمی و روانی خود و جامعه براساس اصول برگرفته از نظام معیار اسلامی پاسخ دهند.» و تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتنداری و انتخابگری درست و تعالی‌بخش مستمر دانش‌آموزان با استفاده از فرصت ایام‌الله، برگزاری مراسم آگاهی‌بخش و نشاط‌انگیز در اعیاد و حضور فعال و مشاركت دانش‌آموزان در محافل، مجالس و اماكن مذهبی و تقویت انس به دعا و توسل.» سخن به میان آمده است.

در همین ارتباط پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با مهین رستمی» كارشناس آموزش و پرورش و آموزگار به گفت وگو پرداخته و از زوایای گوناگون وم و ضرورت نشاط و شادی را مدارس بررسی كرده است.

** نقش برجسته شادی و نشاط در مدارس
شادی و نشاط در مدارس یكی از مهمترین مسایلی به شمار می رود كه برای مسوولان آموزشی و خانواده بسیار حایز اهمیت است ونسبت به آن هم نظر هستند. در بسیاری از مدارس كشور دیده می شود كه برخی قوانین و رفتار مسوولان سبب پیدایش استرس،‌ ناامیدی و ددگی در میان دانش آموزان شده و آنها را منزوی و گوشه گیر می كند به طوری كه او می خواهد هر چه زودتر زمان مدرسه به پایان برسد و به منزل برگردد. همچنین كتاب‌های درسی در بحث ایجاد نشاط دانش‌آموزان نقش موثری دارد زیرا فرصت‌های آموزشی و تربیتی مختلفی را برای آنها فراهم می‌كند. محتوای آموزشی ارایه ‌شده در مدارس اگر بدون توجه به نیاز واقعی دانش‌آموزان در زندگی اجتماعی و عنصر خلاقیت باشد فضای رخوت آوری را در كلاس های درسی حاكم می كند.

** نقش معلمان در ایجاد فضایی شاد در كلاس های درسی
آموزگاران تنها نباید به كتاب های درسی اكتفا كنند و باید از دیگر ابزارها در كلاس درس بهره ببرند تا فضای نشاط آوری را برای دانش آموزان ایجاد كنند و با انجام دادن بحث و تبادل نظر میان دانش آموزان در خصوص موضوع درسی، آنها را به مشاركت و كارگروهی سوق دهند. تنها گفتن نداشتن نشاط در مدارس مشكلات آموزشی را حل نمی كند بلكه در بحث كتاب‌های درسی برای آموزش جذاب به رسانه‌های آموزشی و آزمایشگاه نیز نیاز است اما تنها تعداد اندكی از مدارس كشور اینگونه تجهیزات را دارند. بیشتر كلاس‌های درس در نقاط مختلف كشور از تعداد بالای دانش‌آموزان برخوردار هستند و تنها ابزار آموزشی مورد استفاده به وسیله معلمان كتاب درسی و تخته كلاسی است كه در چنین شرایطی دانش‌آموز در كلاس دچار خستگی و خواب‌آلودگی می‌شود.

** تامین سالن های وزرشی در مدارس برای ایجاد نشاط
فضای ورزشی مدارس می‌تواند در ایجاد حس نشاط بسیار موثر باشد اما تامین سالن های ورزشی در مدارس به عنوان اولویت شناخته نمی شود. در اختیار قراردادن سالن های ورزشی به وسیله شهرداری های مناطق مختلف به مدارس می تواند عنصری مهم برای نشاط دانش آموزان باشد. در برخی مدارس فضای حیاط آنها بسیار كوچك است و گاهی اوقات نیز مسوولان مدرسه اجازه هیچ گونه بازی و جنب و جوشی به دانش آموزان نمی دهند و تنها ساعت ورزشی و برنامه صبحگاهی را كافی می دانند. این شرایط در روحیه و فیزیك بدنی دانش آموزان تاثیر منفی دارد زیرا او همیشه كسل و خسته به نظر می رسد.

شناسایی و شناخت عوامل عدم نشاط و ددگی دانش آموزان در مدارس به پژوهش و تحلیل نیاز دارد تا با شناسایی عامل های اصلی آنها را به تدریج حذف كرد. استفاده از تجربیات دیگر كشورها برای ایجاد نشاط و شادابی در مدارس می تواند راهگشای برخی مسایل شود. كلاس های درسی فقط به صورت تئوری ارایه می شوند و چیدمان كلاس ها برای دانش آموزان از جذابیت خاصی برخوردار نیستند كه این موضوع ناشی از طرح تحول و تغییرات ناگهانی كتاب های درسی به وسیله دولت و وزارت آموزش و پرورش وقت بود كه مدارس پس از آن حمایت نشدند.

بی شك فضای شاد و با نشاط در مدارس می تواند زمینه های به وجود آوردن شاداب كردن جامعه شود. اگر در مدرسه شوق زندگی كردن به وجود آید بر جامعه اثر گذار خواهد بود. انسان های شاد زندگی خود را تحت كنترل دارند ، مسوولیت پذیر و هدفمند هستند و با دید مثبت به زندگی ادامه می دهند و در مقابل مشكلات و سختی ها از پای در نمی آیند.

ویژگیهای یک مدرسه شاد

نشاط و شادابی در مدرسه

نشاط و شادابی حلقه مفقوده در مدارس كشور

مدارس ,نشاط ,های ,دانش ,كه ,آموزان ,دانش آموزان ,در مدارس ,و پرورش ,نشاط و ,آموزش و ,نشاط فاصله گرفته‌اند ,متاسفانه امروز مدارس ,گروه اطلاع رسانی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

رله امرن - رله فونیکس کنتاکت